woensdag 3 juli 2024

Onderweg naar Wuustwezel. Van Middenbeemster naar Dordrecht

 We hebben weer een Midzomer reünie. Dit keer in Wuustwezel. Niels moet nog werken maar, Nienke had zichzelf al uit geroosterd. Daarom besloot ze om erheen te fietsen. Want 1keer per jaar een stukje fietsen is toch wel het minste met zo’n luxe fiets. 

De voorspellingen waren niet zo gunstig. Het regen pak maar vast aan. 


Doei!

Pontje Spijkerboor. Lekker lux, niet langs het Alkmaarder meer. N
Na 500 meter…opbreking ik moest dwars door de Starnmeer en kwam uit bij de rotonde naar De Woude. Gewoon langs het Alkmaardermeer dus. 
Het was al begonnen te regenen

Volgende pont. Buitenhuizen over het Noordzeekanaal 

In Spaarndam moet je Hansje Brinker altijd even fotograferen. 

Daar is de fiets. 
Jammer genoeg was de kroeg nog dicht. Haarlem was even ingewikkeld om doorheen te fietsen. Dus dan maar in Heemstede, Vogelzang, Bentveld of zo een kopje koffie. Jammer, alles dicht. 
Dan maar even een banaantje in een bushokje. Selfie dwars door het plastic zakje om mijn telefoon te beschermen tegen de regen.  

Uiteindelijk mocht ik in Lisse bij een café dat eigenlijk nog niet open was, een kopje koffie. Dat was lekker!

Ik ontdekte ook dat mijn super-de-luxe pas opnieuw geïmpregneerde regenjas, helemaal geen water tegenhoudt. Zeiknat!

Leiden

Ook Leiden. Molen en beeld van Rembrandt. 
Net buiten Leiden at ik een broodje met een omelet. En reed daarna weer verder. Dit keer echt op de route app van de SintJacobsroute. 
Ooievaars

Wel leuke weggetjes (met steeds hekjes die je open en dicht moest doen)

Mooie brug
Na een paar kilometer, in de buurt van Bleiswijk, stuurde die app me ineens allemaal verkeerde wegen op. Dan maar weer terug naar de route planner die ik tot aan Leiden gebruikte. Die gaat over fietspaden maar geen weggetjes met klaphekjes. 
Langs de Rotte


Pontje bij Krimpen aan de Lek. Je ziet het niet goed maar, op deze foto wordt van de reclame voor de pont meteen ook een Bijbelse spreuk gemaakt. Erg veel meisjes met rokken over de knie. De pont vaart namelijk naar Kinderdijk en  de Alblasserwaard 

O, deze was eerder. Heeeeeel lang wachten voor de brug bij Capelle aan de IJssel

Nou, dit is dus Kinderdijk

Een Unesco werelderfgoed net als De Beemster


Dus dan maar een selfie voor op Insta, TikTok en Snapchat :-)


Langs de dijk bij Zwijndrecht. 

Ik ben vandaag door heel veel mensen heel lief geholpen. Op een gegeven ogenblik, vlakbij Hendrik-Ido-Ambacht moest ik een heel stijle trap op. Er zat zelfs een soort liftje in de fietsgoot om je fiets makkelijker omhoog te krijgen. Maar mijn banden zijn eigenlijk te dik en ik had ook al 120 km gefietst. Ik kreeg mijn fiets gewoon niet omhoog. Gelukkig kwam er een meneer die het voor mij gedaan heeft. Vlakbij Dordrecht, in Zwijndrecht bleek mijn telefoon ineens bijna leeg te zijn.  Maar ik moest ook nog naar mijn onderkomen navigeren en er stonden allerlei aanwijzingen op hoe ik naar binnen kon komen en zo. Hij moest niet uitvallen. Weer was er geen kroeg. Wel een garage. Daar mocht ik mijn telefoon opladen en naar de wc. Ik heb daar heerlijk een half uurtje gezeten. Heel aardig. Toen kwam ik bij de B&B waar ik slaap. Ik bracht mijn spullen naar binnen en zag geen schuur of zo. Dus dan maar mijn accu uit de fiets en die mee naar mijn kamer. Dat heb ik nog nooit gedaan, ik laad de fiets altijd op met de accu nog in de fiets. Ik sterk mijn sleuteltje erin ( dat is dezelfde als mijn fietsslot sleutel) en toen zat ie vast. Met geen mogelijkheid kreeg ik m er weer uit. De meneer van de B&B heeft nog WD40 Erin gespoten, hielp niks. Maar er zat een fietsenmaker vlakbij. Ik kreeg een fiets te leen om erheen te fietsen voordat ie dicht ging. Bij de fietsenmaker was een aardige meneer die achter mij aan gereden is naar de B&B en die het sleuteltje eruit gekregen heeft. Blijkt er ook gewoon stroom in het fietsen schuurtje te zijn. Gelukkig, alles toch geregeld. Na al dit gedoe ben ik naar het centrum van Dordt gelopen. 



Deze zit op de verkeerde plek maar dit heb ik gefietst vandaag 130 km

De beroemde hangende keukens van Appingedam hangen ook in Dordrecht


Mooi plaatsje
Pizza gegeten

Glaasje wijn erbij

Nu alles drogen en chillen op mijn kamer. 

Toen ik terug liep naar de B&B ging het toch weer regenen. Terwijl ik stond te schuilen, zag ik dit mooie tegel tableau. 

Geen opmerkingen: