donderdag 21 juli 2011

De hoogtepunten van Luik

Even tussendoor...Het valt mij op dat in Luik heel veel mensen de hele dag in hun hemd uit het raam hangen. Typisch Waals tijdverdrijf, misschien? Wat mij verder opvalt is dat er hier overal struiken uit de gebouwen groeien. Let maar op bij de komende foto's.
Omdat we vandaag een split day hebben, hoef ik pas om 16.30 uur te beginnen met werken. een mooie gelegenheid om Luik eens te bekijken. Ik had al een plattegrond en een stadswandeling geregeld in het hotel. Stadswandelingen brengen je meestal langs alle toeristische hoogtepunten van een stad. Dus dat leek me wel wat. Hier a meteen een belangrijk monument voor????
Hier stond zelfs een bordje dat dit het oudste deel van Luik was. De haven uit de 10e eeuw en de huizen 16e eeuws. Gelukkig zijn ze dan wel helemaal authentiek uitgewoond en te koop.
Dit was écht wel een leuk steegje.
Maar dan verpesten de inwonders het weer.

De wandeling liep ook over deze steile trappen. Een jongetje achter mij telde de treden. Het waren er 309. De weg onder de trap heette straat onder het kasteel. Dus daarboven leek me inetressant.
Hmm...trap is enigszins stuk. Niet repareren, gewoon een hek eromheen.
Boven gekomen eerst een monument voor de Grote en de tweede wereldoorlog. Nog een trap.
Dan een muur. Ik ben hem helemaal rond gelopen. Nergens een kasteel. Dit flatgebouw leek er nog het meest op.
Via andere trappetjes weer naar beneden
Op het grootste en meest toeristische plein valt de fontein bijna uit elkaar. Gelukkig zijn er spanbandjes. Zo houdt ie het wel weer een tijdje uit. Zo te zien zat het er ook al zeker een jaar.
Dit vind ik dan gewoon wel weer een echt mooi gebouw.
Vandaag is het 21 juli. Nationale Feestdag. Gisteravond een toespraak van de koning en prins Laurent die mee feest in de Marollen in Brussel. Vandaag in Luik ineens een vrijmarktje. Verderop in het blog ook een klein filmpje. Vooral de muziek was namelijk heel bijzonder.
Prachtig monument vlakbij mijn hotel.
Hier zie mijn hotel met een schitterende bus voor de deur.
Hier is dus het filmpje van de vrijmarkt. Luister goed naar de muziek. Even later kwam "Are you lonesome tonight" van Elvis. Echt een DJ die weet wat hij moet draaien op ene vrijmarkt!

2 opmerkingen:

Chaja zei

welk filmpje?

Nienke zei

Filmpje bij de link. Die duurde even wat langer, maar nu is ie er!