maandag 19 april 2010

Naar midden Frankrijk

Lekker een paar dagen naar Frankrijk, op zoek naar het echte voorjaar bij Cor en Martine in Saint Célerin in Midden Frankrijk net boven Le Mans. Een dag voor vertrek werd ik gebeld er zou een gezenderde Purperreiger in Noord Frankrijk zitten in de buurt van Abbeville of ik daar langs kwam en de omgeving wilde beschrijven. Ik vertrok daarom vroeg 4.30 uur op 14 april en kwam om 9.45 op plaats van bestemming parkeerde mijn auto en na 100 meter vloog de gezenderde purperreiger op ik wist nog net een foto te maken. Ik heb daar z'n 2 uur rondgelopen in een bijzonder gebied met z'n 40 ha aan baggerdepots van de suikerfabriek. deze depots zijn (zie foto hier boven) voor een deel begroeid en er zitten veel vogels o.a. 3 kuifduiker, grutto, tureluur en witgatje.. 's Middags ben ik doorgereden naar les Andelys aan de Seine daar heb ik mijn tentje opgezet en ben een eind gaan lopen. Via de valaises en het kasteel van Richard Leeuwenhart naar het dorp om daar nog wat boodschapjes te doen. Uitzicht vanaf het Kasteel over de Seine en zicht op de krijtwanden. Onderweg veel leuke plantjes. De aangebrande orchis bloeide nog niet. Veel vlinders o.a. het Landkaartje (zie foto), Oranje Tipje en Gehakkelde Aurelia. En in Les Andelys nog een lekker biertje op het terra.s 25 C. 's Avonds op de camping nog wat rondgelopen een uurtje gekeken bij een ijsvogelnest waar de ijsvogeltjes af en aan vlogen ook zaten er veel beverratten (hierboven een foto van een jong). Bij de tent een soepje gemaakt en brood met de altijd favorite Rillettes gegeten. Vroeg naar bed na een lange dag. Na een koude nacht rond het vriespunt (alles was wit 's ochtends) weer op pad gegaan. Richting La Ferté-Vidame en Foret de Senonches om daar nog een stuk te wandelen. In de bossen rond dit kasteel een mooie grote wandeling gemaakt met de grote vos onder de vele vlinders die er waren. De zon in het gezicht en een tekenbeet. Daarna richting Cor en Martine met een wespendief en veel zingende veldleeeuwerikken kwam ik daar om 20.00uur aan. De indeling van de tuinen en waterpartijen was nog volledig intact en werd overal nog verder gerestaureerd.

Het landschap onderweg was zeer afwisselend met bossen, waterpatrijen en open vlaktes met o.a. rode patrijs.
In totaal zo'n 7 oliekevers gevonden een kever met een heel bijzondere levenswijze, samen met bijen, zeker de moeite waard om eens ergens na te lezen.
De eerste dag bij Cor ,16 april, ben ik een grote wandeling gaan maken in de omgeving. Dit is heel leuk omdat ik hier al een aantal jaren kom, zie je de veanderingen in seizoenen zo goed. Veel leuke waarnemingen: huis- oever en boerenzwaluw, smaragdhagedis, roodborsttapuit, gekraagde roodstaart, veldleeuwerik, cirlgors en koninginnepage.
Een van de kassen met cougettes op het bedrijf van Cor.

Een kleine parelmoervlinder naast het huis.
Cor aan het Wortelen zaaien. Ik heb ook een bedje mogen proberen best een serieus klusje.
Dennenprossesierupsen die zich in groepsverband midden op het zandpad ingraven om te gaan verpoppen.
Een fraai vochtig berkenbos tijdens de wandeling die wij zaterdagmiddag maakten met weer twee kuifduikers.
Op Zondag gingen we op zoek naar de grauwe kiekendieven. Eerst bezochten we nog een groeve waar de Ammonieten tot wel 15 cm in doorsnee, voor het oprapen lagen.
Onderweg een mooie tapuit
En ook in het totaal 6 grauwe kieken en ook balsend.
De eerste bloeiende mannetjesorchissen verder heel veel sleutelbloemen, bosannemonen, zingende nachtegalen en hoppen.
Op maandag de terugreis weer aanvaard met weer een paar mooie dagen bij Cor en Martine. Het lijkt daar wel altijd mooi weer met heerlijk eten in de tuin, zeer donkere nachten, en dit jaar zonder vliegtuig strepen.

2 opmerkingen:

Cor zei

Leuk relaas, die foto van de tapuit is mieters!

Chaja zei

Ik vind die van die baby beverrat ook bijzonder mieters moet ik zeggen :)