zaterdag 17 november 2012

depressie in Portugal maar wij zijn de zonnetjes in huis!

Zo, eerst even dit, maar wij waren 's morgens net uit de Algarve vertrokken richting Alentejo, Oostkant.
We waren naar Mertola gegaan. Een plaatsje aan de oever van de Guadiana, de grensrivier tussen Spanje en Portugal. Mertola ligt ook middenin het natuurrgebied Parque Nacional do Vale Do Guadiana. Daar lopen verschillende wandelingen. Wij deden een rondwandeling van zo'n 6 kilometer waar we 3 uur over zouden doen. De wandeling zou onder anderen naar een waterval gaan. Dat leek ons wel wat! Het had de hele nacht geregend. Toen we vanmorgen wakker werden, was het droog. De rivier was alleen wel 2X zo breed geworden en chocolade bruin. We gingen vol goede moed op pad.
De rivier loopt vlak langs het wandelpad.
We zien de rivier al lopen
Om langs de rivier te kunnen lopen, moeten we veel klauteren.
Na een tijdje kwamen er heel dreigende wolken
De opgravingen in Mertola. Een oude Visigothische  doopplaats annex badhuis.
Toen we de waterval bekeken hadden en de wandeling twee helften op heen en weer hadden gelopen, ging het echt weer regenen. Wij kwamen onderweg een dorpje met een restaurant tegen en aten daar tussen de middag in een superdruk restaurant een heerlijke maaltijd. 's middags bekeken we rest van Mertols, wat we nog niet gezien hadden. Nu hadden we alles gezien en konden we de volgende dag onderweg naar Beja, de andere wandeling in het natuurgebied doen. 's Avonds was het weer behoorlijk aan het regenen en onweren. De stroom viel een aantal keer uit, maar verder geen probleem.Vanmorgen wilden we dus beginnen met wandelen. Jammer genoeg regende het niet een klein beetje. Daarbij kwam dat de coördinaten die aangegeven waren als beginpunt van de wandeling, helemaal geen beginpunt voor een wandeling waren. Er was niets. Ook geen pad. Dan maar meteen naar Beja. Daar was het markt.
Meloenenkraam
Er was ook een museum in een oud klooster. Prachtig. Alles versierd met de zogenaamde azulejo's (tegeltjes)

Nadat we Beja uitgebreid bekeken hadden vanonder de paraplu, reden we naar Monsaraz, een prachtig dorpje binnen de muren van het kasteel en aan de oever van een groot stuwmeer. We hebben er een prachtige kamer in zo'n wit huisje. We bekeken het dorp/stadje alvast. Morgen schijnt het mooi weer te worden. Uit het boekje van Naomi hebben we een wandeling gezocht die hier loopt.
Dit is het uitzicht vanuit onze kamer.

M en C zei

lekker mensen!
niet vergeten een cache te pakken, hoor. staat Portugal ook weer op de kaart.