donderdag 6 juni 2024

Zomervakantie

Gisteren gingen we na een drukke dag om een uur of half negen op weg naar Rotterdam. Daar sliepen we in een hotel vlakbij het vliegveld. We kunnen onze auto daar ook de hele vakantie laten staan. Vanmorgen om 7 uur werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan
heerlijk rustig en relaxed vlieveld. We liepen naar het vliegtuig en vertrokken riching IJsland

het was erg bewolkt maar opeens zagen we bergen en land. Jammer genoeg stegen we daarna weer op. We maakten een doorstart omdat het zo mistig was dat de piloten de landingsbaan niet konden zien. Gelukkig lukte het vanaf de andere kant wel want anders waren we op Reykjavik afgezet.

we werden opgehaald door een busje en naar de autoverhuur gebracht. Dit is onze bolide de komende twee weken

We gingen op pad. Het verhuurbedrijf adviseerde om in Akuryeri te blijven omdat het zulk slecht weer was en de wegen slecht begaanbaar zouden zijn. Daarom zochten we een camping uit even buiten Akureyri. We probeerden de camping op te rijden en zaten vast in de sneeuw. Gelukkig kwam er een man om ons te helpen. KLIK voor een filmpje
Nou, daar gingen we dus maar niet kamperen. Er stonden nog meer campingbordjes dus daar gingen we heen. Er lag daar heel veel sneeuw. De wegen waren net aan begaanbaar.
ineens zien we steeds allemaal watersnippen. Deze liet zich zelfs fotograferen met mijn telefoon.
We hebben nog een paar campings bekeken (knie hoog door de sneeuw) maar gingen toch maar niet meer de sneeuw induiken. Er komt niet altijd een auto voorbij! We besloten toch maar via de 1 naar Husavik te rijden. Die weg was open en begaanbaar

onderweg stoppen we af en toe even om te kijken

wilde zwanen

roodkeelduiker

Veld vol lavabommen

grauwe franjepoten

en toen kwam deze jongen aanvliegen en waren ze weg. We dachten eerst Smelleken maar we weten het niet zeker bij het zien van de foto. Iemand die het wel weet?  Ja, René! Hij bevestigd dat het een smelleken is

uiteindelijk kwamen we op een camping in Husavik. Even alles een plekje geven, de boodschappen, de kleren en alle andere spullen

het is niet superruim
Hoewel het hard waaide (windkracht 7) en sneeuwde en maar 2,5 graden was, gingen we toch even naar het dorpje lopen. Je wil toch alles zien.
deze koperwiek zat gewoon bij onze camper met een worm in zijn snavel zielig verregend te wezen

er zit ook een paartje goudplevieren op de camping

zulk lekker weer

het sneeuwt echt wel. KLIK maar voor een filmpje

laten we het walvismuseum maar even bezoeken. Dat was wel aardig, maar bleek ons achteeraf wel ruim €30,- gekost te hebben... even wennen

potvis

blauwe vinvis

de haven
Toen we na een uurtje doorweekt en koud waren, gingen we toch maar weer naar ons campertje.
koken
dit is het ongeveer geworden