vrijdag 6 maart 2020

Naar Torremolinos maar tóch een schitterende dag

Allereerst was ik gisteren nog het een en ander vergeten te schrijven Namelijk de vogels die we gezien hadden. Dat waren: vale gieren, monniksgieren, alpen kraaien, vale gierzwaluwen en rotszwaluwen. Leuk. Maar het meest bijzondere was en daarom móet het nog even genoemd, we liepen omhoog uit de kloof en op een gegeven ogenblik hoor ik een geluid alsof er een zweefvliegtuig vlak over vliegt en ik voel een wind in mijn haren. Ik kijk op en zie een vale gier vlak over vliegen. Niels die achter mij liep, had het beter gezien en zei dat de gier op twee meter boven mij vloog en ik pas opkeek toen hij alweer wat omhoog gezwenkt was. Het was zó bijzonder!

Vandaag wilden we eigenlijk eerst het museum van de stierenvechtarena bezoeken. Toch benieuwd wat ze daar nou gaan laten zien. Maar toen we klaar waren met ontbijten en alles was het 8.45 uur en het museum op 5 minuten van het hotel, zou pas om 10 uur open gaan. Alle winkeltjes gaan ook pas rond 10 uur open. We gingen toch maar vast op pad. Vandaag hebben we een hotel in Torremolinos. Nou niet iets waar wij echt voor staan te juichen. We hadden in ieder geval een leuke route door de bergen uitgezocht om er heen te rijden. Misschien kwamen we nog iets leuks tegen onderweg.
Het beeld van de boswachter. Nog uit de tijd van Franco. Ik vind het een nogal fascistoïde beeld
 We reden door de Sierra de lasNievas. Dat bleek ook weer een mooi gebied te zijn. Onderweg zagen we vanuit de auto alweer een aantal gieren vliegen en er zouden in dit gebied alleen al 35.000 steenbokken leven. Ook zagen we op een gegeven ogenblik aan de overkant van het dal allebei een dier lopen dat wij alletwee determineerden als een beer. Wij hebben best wel al vaak beren gezien maar, officieel komen in Andalusië geen beren voor. Het is dus niet erg waarschijnlijk maar, we zouden niet weten wat het anders geweest moet zijn. Waarschijnlijk worden de jonge beren op weg naar nieuwe gebieden om te leven hier meteen afgeschoten, dus tja, dan komen ze hier niet voor hè? Denken wij dan met onze verdorven geest.

Afijn, we reden naar het dorpje El Burgo waar we de toeristen informatie bestormden en daar een leuke wandeling kregen. Een stuk van de GR. Ongeveer 7 kilometer (en dan weer terug). Dat leek ons wel wat dus we gingen op pad.
de wandeling begon bij de brug

het eerste stukje door een landbouwgebiedje

en al snel omhoog

We klommen naar verschillende bergtopjes

Ondertussen woei er een heel harde, koude wind vanuit het dal omhoog

Bij het eindpunt van de wandeling aten we een broodje en keerden we via een ander pad weer terug naar het dorp

stuwmeertje. Heel triest. Het is begin maart en nu al zit er bijna geen water in het meer
Na ruim 6 uur lopen keerden we weer terug in het dorp en deden we een drankje en een hapje in de plaatselijke kroeg.
deze mannetjes zaten er ook
Onderweg zagen we vandaag niet zoveel vogels, ja wat kuifmezen, een groene specht, boomklevers en dat soort werk maar niks spectaculairs. Qua bloemetjes waas het iets beter. Er waren veel orchissen.