vrijdag 19 juni 2009

naar Sofia

Tegen betaling wordt je auto gezegend
markt
marktkraampje
Turks badhuis
cultuurpaleis
Russische kerk
toeristenmarktje met de Vasil Levski kathedraal op de achtergrond
Vasil Levski kathedraal
heel Sofia rook naar de lindenbloesem
hotelkamer
Anders dan de buschauffeurs ons gisteren verteld hadden ging er géén bus om 8 uur vanaf het klooster, maar pas om 9 uur. Nou ja. We moesten dus nog even wachten en zagen hoe een stoere man met broeder Financius naar buiten kwam om zijn nieuwe audi te laten zegenen. De hele auto werd van binnen en van buiten natgespetterd. Even betalen en klaar. Daar was de bus naar Dupnitsa waar we na een half uurtje wachten overstapten in de luxe touringcar naar Sofia. We kwamen aan op een busstation in Sofia, maar nog lang niet in het Centrum. Ik om me heen vragen hoe er te komen. Dat was wel erg moeilijk zei iedereen. Doe maar een taxi. Daar ging het even mis. We wilden een prijs afspreken, maar hij had een meter. Die liep dus op tijd en niet op afstand. Na 40 leva zijn we uitgestapt en werden we meteen vriendelijk geholpen door allerlei mensen. We waren toch al bijna in het centrum. Wat een drukke stad! Overal auto's, mensen, bussen, trams, trolleybussen, taxi's, laagvliegende vliegtuigen en heel veel sirenes. Na ongeveer een half uur lopen waren we in ons hotel, boven een antiekzaakje. We werden hartelijk welkom geheten door Petar, een skatertype. Onze kamer was nog niet helemaal klaar, maar we kregen koffie en raakten onmiddleijk leuk in gesprek met Petar en twee dames uit Zuid-Afrika die ook nét aangekomen waren. Toen de stad in. Eerst naar de markt. Heel druk en overal kruiden, vis, groenten, vlees en aan de andere kant van de straat kleding, schoenen en gereedschap. Vandaaruit kwamen we in het 'echte'centrum met een synagoge, een moskee, een badhuis, allerlei kerken en een archeologisch museum met allemaal prachtige dier en mensfiguur-beeldjes. Een schitterende verzameling, maar wel wat vreemd opgesteld. Onder anderen vermengt met een tentoonstelling van allemaal filmprops en kostuums van historische Bulgaarse films. Na het museum liepen we verder en kamden het centrum van Sofia systematisch uit. Slechts af en toe onderbroken door ene terrasje of een bankje. Om zo'n uur of half tien hadden we alles bekeken en gegeten en konden we douchen en uitrusten in het hotel.

Chaja zei

hahahha wat een grappige reactie. Is dat een bulgaarse monnick? :P