vrijdag 9 juli 2010

Een dagje vrij in Erfurt

Omdat plotseling toch het meerendeel van de crew dit weekeind naar huis was, moet ik mij dit weekeinde alleen vermaken. Geen probleem. Vanmorgen ben ik eerst de halve stad gaan bekijken, voor de touristen informatie eindelijk open was. Daar heb ik een plattegrond en een gidsje met een historische stadswandeling gehaald. Tevens geïnformeerd naar de fietsroute naar Weimar. Die is redelijk heuvelachtig en 23 kilometer lang. Toch maar niet op de vouwfiets. Nu had ik gelezen dat wij als crew korting krijgen op de fietshuur bij een bepaald bedrijf. Ik daarheen. Hij gaat pas om 10 uur open, morgen. Nu heb ik geregeld dat ik tegensluitingstijd vandaag een fiets kan ophalen en hem dan morgen inlever, voor een dag huur. Van de korting had de man nog nooit gehoord, maar ik kreeg hem uiteindelijk toch. Nu ga ik morgen naar weimar fietsen en vroeg weg. De fiets moet namelijk ook alweer om 14.00 uuur ingeleverd want, dan sluit de winkel. Affijn, verder door de stad gewandeld en later op de vouwfiets gefietst, tot een uur of één, toen werd het te warm en ging ik weer naar het hotel.
Volop leuke doorkijkjes en mooie pandjes in Erfurt. Jammer dat het wat warm is voor een echte stadswandeling. Alhoewel, wat ik deed begon er aardig op te lijken...


In dit huis is de Duitse boekdrukkunst, ná Gutenberg, uitgevonden, of zo. Soms mis ik toch net de clou in het Duits...








Waar ben ik nou? Ik dacht dat "der Ampelmann" zo uniek was voor Berlijn. Mooi niet dus. Erfurt heeft z'n neef in de verkeerslichten zitten!


Nadat ik mijn werk van gisteren had gedaan op mijn hotelkamer, waar het op het heetst van de dag nog redelijk koel was, ben ik op de vouwfiets gestapt en heb ik ergens in een van de buitenwijken een park opgezocht. Daar heb ik in de schaduw op een bankje een boek uitgelezen. Best gek,trouwens fietsen door Erfurt. Er rijden ook overal trams. Heel veel straten zijn eenrichtingsverkeer, maar als het dan met de tramrails te smel wordt voor fietsters, of ze vinden het te druk, moet je op de stoep fietsen. Wel prettig vaak want, op de straat liggen overal kinderhoofdjes. Ik vind het toch heel raar om over de stoep te fietsen. Wie moet er nu opzij voor wie?
Toen het boek uit was, heb ik het park weer verlaten en ben op mijn hotelkamer de was gaan doen in het ligbad. Daarna snel voor 18.00 uur naar de fietsenwinkel om mijn huurfiets voor morgen op te halen. Nadat ik die had nog even op de fiets verder door Erfurt getourd en een pizza gegeten.
Kijk nou, een of ander prachtig Jugendstill gebouw, waar het ook gewoon uitverkoop is.
Maar zó ziet Erfurt er dus ook uit
Kijk, de kamer waar de was buiten hangt is van mij.

2 opmerkingen:

Jelka zei

Mooi allemaal hoor, het lijkt bijna wel vakantie!!!
Moet je in Duitsland niet verplicht een fietshelm dragen?

Nienke zei

Ik weet niet precies hoe het zit, het is denk ik per deelstaat verschillend. De fietsverhuurder wilde me er een aansmeren. Ik heb hem hartelijk uitgelachen en gezegd dat wij Nederlanders zo'n beetje op de fiets geboren worden, dus dat ik dat niet deed. geen probleem.